Goodbye Vietnam!

18 januari 2011 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Dat reizen is een hele onderneming, en duurt altijd langer dan van te voren gedacht. Uiteindelijk 6 uur in bus gezeten en voelde mij niet lekker. Had overal spierpijn en koorts, last van keel is griep denk ik. Toen ik eindelijk in de hoofdstad aankwam was ik er zo klaar mee. Wilde alleen maar in bed liggen en beter worden. Taxi genomen naar duur hotel, 35 dollar per nacht. Had het eerder op internet gevonden en zag er goed uit. Dat voor 2 nachten geboekt. Er was een jaccuzi, sauna en stoombad, precies wat ik nodig had. Bij apotheek een zak vol medicijnen gehaald. Natuurlijk allemaal sterke pijnstillers die in Nederland alleen op recept worden voorgeschreven. S'avonds massage genomen en 2e was gratis, dus dag daarna weer!

Voel mij sinds gisteren gelukkig weer beter alleen nog beetje verkouden. Nu in ander hotel midden in centrum. Toen ik wat aan het eten was kwam ik Angela weer tegen! Is al de 5e keer in een andere plaats dat ik haar zie, echt grappig. Volgende dag zijn we samen een tour gaan doen. Het bezoeken van de Chu Chi tunnels. Deze tunnels zijn in de oorlog gebruikt door de Vietnamezen als schuilplaats. Zijn tunnelstelsels met verschillende verdiepingen zelfs een klein keukentje. De orginele gangen zijn erg klein (daar passen al die kleine vietnamese namelijk zo door heen) voor de touristen zijn ze groter gemaakt. Ik heb 40 meter door de tunnel gelopen, naja lopen meer kruipen! Was er erg donker en benauwd. Bijzonder om te zien. Dat mensen daar in kunnen leven!

Ook het oorlogs museum bezocht, dat was wel erg schokkend. Allemaal foto's van verminkte mensen, vooral veel baby's. Dat komt door de rare stoffen die de Amerikanen in de oorlog gebruikt hebben. Ze gooide van alles uit vliegtuigen om de vijand te vernietigen. Je word er verdietig van van al die beelden. Voor wat vrolijkers ben ik naar het waterpoppen theater geweest, wat erg bekend is in Vietnam. Was grappig om te zien, maar niet heel bijzonder. Vandaag naar de markt geweest, was erg leuk! Wat hebben ze hier veel. Van souvenirs tot schoenen en kruiden. Vanochtend afscheid genomen van Angela die gaat weer verder. En net met ander meisje gegeten die ik in cafe heb ontmoet. Erg grappig om steeds nieuwe mensen te leren kennen.

Morgen weer tijd om verder te gaan. Op naar Cambodja! Ga via de Mekong per boot en stukken per bus naar de grens, daar een nachtje slapen en kom dan aan de volgende hoofdstad Phnom Penh. Heb niet meer zo heel veel tijd. Dus de hoogte punten in Cambodja bekijken en dan door naar Thailand. Oke morgen vroeg op voor 2 daagse Mekong trip, ben benieuwd. Denk dat er in Cambodja nauwelijks computers met internet zijn, dus kan een tijdje duren voor een volgend verslag. Vietnam was super, haast jammer dat ik hier weer weg ga! Mis jullie wel heel erg! Dus straks weer naar huis vind ik ook wel weer fijn. Groetjes!

1. Edith Arents:
    Hoi Judith!
    Knap maar gauw op! Goede reis naar Cambodja. Wat een belevenissen allemaal in Vietnam.Gaan wij ook beleven! We zijn benieuwd hoe je reis is en hoe Cambodja is. Wij missen jou ook, hoor! Nog veel plezier en ga er vooral van genieten. Dike kus van papa en mama.
  2. Eva:
    Hey die juu !!
    Gelukkig voel je je al weer wat beter!
    Nu gaat het snel en ben je de dagen al aan het aftellen. Nog 25 dagen !! Nou geniet nog maar even, want voor je het weet ben je al weer aan het werk en dan zit je met je zus in brazilie! xx
    Xxx
  3. Kimberly:
    Lieve Juud!!!
    Wat een belevenissen allemaal!
    Echt super om je avonturen te volgen en te lezen wat je allemaal meemaakt!!
    Geniet er nog maar lekker van,voor je het weet ben je weer terug!!
    Hele dikke kus!! Xxx
  4. corrie dekker:
    lieve judith,

al weer wat opgeknapt, gelukkig. nu de laatste dagen nog weer wat indrukken op doen.rust je ook een beetje uit of doe je dat in het vliegtuig. in nederland gaat het leven gewoon verder. met het lezen van jouw verhalen weten we dat er nog een andere wereld is. lieve judith pas goed op je zelf knap gauw op en geniet nog maar. liefs va ons tante corry
  5. Michael:
    20 januari 2011
    Hey juud,

Ik heb ffe zitten tellen en rekeken. van de 140 foto's heb je 17,15% iets te eten of te drinken. (24 foto's) dus dat zegt al weer genoeg dat je het naar je zin hebt :P

Geniet van je laatste weken. Dikke kuss
  6. Judith:
    20 januari 2011
    Hoi Allemaal! Zit nu in Cambodja! Deel samen met 2 Engelse meiden een kamer. Net heerlijk gegeten in restaurant gerund door voormalige straatkinderen. Ja inderdaad kan zo genieten van het lekkere eten! Morgen met meiden in prive tuktuk naar Killing Fields. Leuk dat jullie mij allemaal volgen! Zit hier met een grote lach jullie berichtjes te lezen. Super om te weten dat jullie zo af en toe is aan mij denken. x
  7. Stef:
    21 januari 2011
    Hey juu

Hoorde van Eva dat je een beetje ziek was, lees nu dat het weer beter gaat, je maakt weer veel dingen mee zeg!! Was net even al je foto's aan het doornemen maar wat een mooie levensrijke impressie. Succes in Cambodja en geniet maar lekker van al het eten en de mooie natuur. Ik ga nu weer even naar de sportschool, word volgende week 36 dus wil nog geen dikke buik hebben op die leeftijd!!! Arnold heb ik nog gesproken en krijgt tussen vandaag en 28 januari een kindje. gelukkig gaat alles goed met hem.

Nou Juu, de groeten uit het koude wormer ( 5 graden momenteel) en tot snel. x