Een week door Cambodja

26 januari 2011 - Battambang, Cambodja

Nu bijna een week in Cambodja. Vind het anders dan Vietnam, de mensen denk ik wat armer. Het is duurder dan gedacht omdat ze alles in Amerikaanse dollars betalen. Nog best modern, met hier en daar internet shops. De tocht over de Mekong was erg mooi, zag echt het lokale leven. Drijvende dorpen, waar heel veel mensen leven. Ze gebruiken het water uit de rivier overal voor. Ze wassen erin en koken het waarna ze het zelfs drinken! De reis naar Cambodja viel best mee. Boottocht duurde 2 uur maar was erg mooi. Daarna met bus 4 uur verder en heb natuurlijk weer geslapen. Visum werd eenvoudig door geregeld na het inleveren van een pasfoto en 24 dollar. Samen met 2 Engelse meisjes tuktuk genomen. We zaten in Phnom Penh de hoofdstad. Simpel hotel gevonden en deelde de kamer met hun.

Heerlijk gegeten in Friends restaurant, gerund door vroegere straatkinderen. Dag daarna voor hele dag tuktuk gehuurd en samen met die meiden de Killing Fields bezocht. Hier zijn duizenden mensen vermoord onder het regime van Pol Pot die vier jaar lang de macht had. Het is nog maar zo'n 30 jaar geleden. Erg indrukwekkend om te zien. Hadden ook een gids genomen en die kon er veel over vertellen. Overal waar je liep lagen nog stukken kleding van slachtoffers en zelfs tanden! Ze werde niet vermoord met kogels want dat was te kostbaar. Ze werde doodgeslagen heel gruwelijk. Was ook een pagoda gebouwd daar lagen meer dan 8000 schedels! Aantal uur hier rondgelopen je wordt er gewoon verdrietig van. Daarna naar Tuol Sleng Museum (oftewel S 21 gevangenis) gegaan. Hier werden een groot aantal mensen voordat ze naar de Killing Fields werden gebracht gemarteld. Het is eigenlijk een oud school gebouw, maar de Khmer Rouge gebruikte dit later als martelplaats. Hingen honderden foto's van slachtoffers. Toen de Vietnamese het bewind stopte 1979 geloof ik, waren er nog maar 7 overlevende. 1 daar van was in het museum, die man is nu 80 jaar oud.

Volgende dag grote markt bezocht. S'middags met bus naar Siem Reap. Was 6 uur rijden maar niks van gemerkt want kon weer lekker slapen. Hadden met meiden simpel hotel geboekt. Betaalde 2 dollar per persoon. Volgende dag ging ik op zoek naar wat anders want zat toch wel ver van het centrum. Daar iets anders simpels gevonden voor 8 dollar per nacht. Lekker in koffietentje gezeten en andere markt bezocht. Eind van de middag met tuktuk naar Angkor Wat gegaan. De beroemde tempels van eeuwen geleden. Daar zonsondergang bekeken, en ik was niet de enige! Wat een mensen, maar was geinig om te zien. S'avonds nog ff ontspannen met Dr Fish en voetmassage.

Volgende dag vroeg begonnen met tour naar Angkor Wat, Angkor Thom en een tempel begroeid door de jungle en enorme bomen die er gewoon over heen groeien. Na 3 uur rond gekeken te hebben had ik het wel weer gehad. Wat was het heet! Dus op naar hotel met zwembad. Daar aantal uur gelegen. Volgende dag op weg met bus (3 uurtjes) naar Battambang, waar ik nu zit. Een nogal saai dorp. Maar moet ik hier ff paar dagen blijven omdat ik thailand nog niet in kan (krijg straks maar visum voor 15 dagen) Vandaag naar bamboo trein geweest. Echt een trein kan je het niet noemen, het was een grote plaat hout met wielen eronder. Het ging nog best hard over de rails. Schijnt harder te gaan dan de gewone treinen in Cambodja. Verder nog bij brug over rivier geweest, daar het lokale leven gezien. Ze waren druk bezig met het verbouwen van groente. Kindjes waren erg blij met de ballonnen die ik had mee genomen. Straks nog naar een grot vol vleermuizen. Morgen nog een dagje hier en dan op naar Thailand! Het is nog even lastig hoe ik bij de grens kom, waarschijnlijk een stuk met taxi. Daarna hoop ik nog wat te kunnen uitrusten op eiland Ko Chang. Nog 2 weken te gaan! xxx

1. corrie dekker:
    26 januari 2011
    lieve judith alweer veel gezien en lekker weer. hier is het droog maar erg koud. als je thuis komt hoop ik dat het hier mooier weer is. Veel gezien op je foto's. Geniet en pas goed op je zelf.
    liefs van ons allemaal
    Tante Corry
  2. mom and dad:
    26 januari 2011
    Hoi die lieve Judith!
    We hebben een aardige indruk van Cambodja gekregen!
    We hebben weer genoten van je prachtige foto's. Nu op naar Thailand. Nog even zien hoe je bij de Thaise grens komt. Zal wel weer een hele reis worden! Oeps... nog maar 2 weken!!! Nu gaat het wel heel snel, hè! Ga daar nog maar lekker op een strandje uitrusten en genieten. Goede reis naar Thailand.
    Sawadee!!
  3. Eva:
    27 januari 2011
    Heey juu !!
    Geniet nog maar van je laatste 2 wkn.
    Nu is het echt aftellen.. en inkopen doen!
    Nu kan je onbeperkt shoppe.. naja het moet nog wel in je tas passen natuurlijk!
    Have fun!
    xxx
  4. Stef:
    29 januari 2011
    Hey Juu,

Hier nog even een berichtje van mij, ik heb net je vader en moeder gesproken die in Zutphen waren een tv voor Eva ophalen. Ik heb net via jou vader een reis geboekt naar Sri Lanka met Arke fly voor leuke aanbieding !! Echt super. Ik en Hariette vertrekken 2 februari tot 9 februari. Nu nog maar hopen dat ik niet ziek word, maar komt deze keer hopelijk wel goed. Je zal nu waarschijnlijk wel weer in thailand zitten dus misschien kunnen we over de indische oceaan nog even naar elkaar zwaaien. Succes verder met reizen en tot snel Gr Stef & Hariette
  5. Eva:
    29 januari 2011
    Nu ook film online! Kijk bij Video's!!!!
  6. Esther Doets:
    31 januari 2011
    Hey Juudje, mooie verhalen weer! Lijkt mij erg indrukwekkend die Killing Fields! Gelukkig herken ik je nog steeds als ik lees over het slapen onderweg en de massages! Heb je al een deep throat massage genomen, net als toen in Thaland? Hahaha! Je komt binnenkort weer terg he? Leuk! Gaan we weer gezellig afspreken! Liefs en xxx Esther
  7. Nie Arents:
    2 februari 2011
    Dag Lieve Juuuuuuuuuuuu
    We missen je ook hoor; het gaat nu wel lang duren. Nog 10 dagen! Aan de ene kant best lang nog, aan de andere kant vliegen die ook weer zo voorbij. Zo heb je nog een dilemma denk ik. Deels wil je nu wel weer naar huis denk ik, maar aan de andere kant is dit wel DE REIS van je leven. Daarom geniet er nog maar lekker van. In NL is het nog winter hoor!

Dag lief,
    Groeten van N+N+N+G