Tropisch (Th)eiland

3 februari 2011 - Koh Chang, Thailand

Morgen alweer een week op Thais eiland Ko Chang. Het is hier wel prijzig zeg! Betaal soms Nederlandse prijzen! De laatste dagen in Cambodja nog een kookcurcus gedaan. De ingredienten kochten we op de lokale markt. Er was van alles, van nog levende vis tot varkenskop! Heel veel groente en fruit, zag er prachtig uit. Daarna met nog wat andere mensen 3 gerechten gemaakt. Het lekkerste was de Amok, een soort vis in curry saus. Grappig dat ik nu weet hoe dat moet, en heb de recepten mee gekregen dus kan het thuis nog eens proberen. De volgende dag geregeld dat ik met een auto mee kon naar de grens van Thailand. Zat met nog 2 Engelse mensen in de auto, waren erg aardig. Heb mij regelmatig verbaasd tijdens mijn reis hoe aardig mensen zijn. Elke keer betalen ze wel iets voor mij. Dat hoeft helemaal niet maar dat doen ze. Ook zij betaalde een lunch voor mij. Er bestaan echt aardige mensen overal ter wereld (behalve dan in Cambodja (geintje)

De reis ging snel, met 2 uur waren we er. Daar stond natuurlijk weer een kind om 'one dollar?' te bedelen, een typerend afscheid van Cambodja. Het land waar ze overal geld voor vragen. 'Bye one dollar, Bye Cambodja' Bij de grens moesten we opeens kopien van paspoort hebben en pasfoto's. Had op internet gezien dat dit onzin is, gewoon een truc om extra geld te verdienen (aangezien een Thais visum (nog) gratis is) Ik had gelukkig een kopie, maar op die pagina stond ook een kopie van Eva dr paspoort. Was niet goed, gelukkig maakte beambte zonder veel gedoe een nieuwe kopie voor mij. Lief lachen werkt (bijna) altijd. Foto ingeleverd en kreeg visum voor 15 dagen. Engelse hadden geen kopie en ze vroegen 400 bth (10euro) om een kopie voor hun te maken! Toen de Engelse zeiden dat ik ook gratis was gegaan, was het goed. Ze hadden ook geen pasfoto, maar na betaling van 5 euro pp, was dit geen probleem! Echt erg.

Was fijn dat ik met hun was, konden zo een taxi delen naar Trat. In 2 uurtjes kwamen we daar aan, en hoorde dat het een leuk stadje was en besloten er een nacht te blijven. Niet zo'n goede keuze, want was meer een dorp waar niet veel te beleven viel. Daar wat gegeten en door dorp gewandeld. Volgende dag met taxi naar pier en kwamen zo op Ko Chang aan. Hier een slaapplek gezocht en afscheid genomen van Engelse, die in duur resort zaten. Uiteindelijk na lang zoeken een schuur gevonden (zie foto's) echt in Nederland zet je je fiets er nog niet in! Maar had het wel gehad met zoeken en was het goedkoopste wat er te vinden was (6 euro) de wc (gat in de grond) en koude douche bevonden zich achter het schuurtje. Na 2 nachten daar, had ik wel wat beters verdiend en ben ik naar ander strand op het eiland verhuisd, White Sand Beach. Oke het strand is niet echt wit, maar ziet er wel mooi uit. Je kunt hier tenminste zo de zee in. Hier heb ik nu kamer voor 15 euro per nacht, een stuk beter.

Snorkeltrip gemaakt. Op weg naar haven zat ik in pickup en het is hier nog al heuvelachtig dus voordat de bootreis nog moest beginnen was ik al misselijk. Na het klappen op de golven in de speedboat kwamen we aan bij eilandje om te snorkelen. Was zo misselijk dat ik eerst even de vissen heb gevoerd, en ze vonden mijn ontbijt nog lekker ook! Tijdens boottrip zat ik naast een emmer waar"tipbox" op stond, kan altijd voor andere doeleinden gebruikt worden. Gelukkig ging het beter en heb kunnen snorkellen. Was prachtig, net een aqarium. Echt honderden vissen, met de mooiste kleuren.

Nog Australiers ontmoet en met hun naar ander strand gegaan achter op de scooter. Vertelde hij onderweg doodleuk dat hij geen rijbewijs had (dus ik deed het bandje van mijn helm nog maar even wat strakker) Gelukkig ging alles goed en ook Lonley Beach was mooi. Hier werd ik gewezen op de truc van het gratis zwemmen in zwembad van hotel. Het draait allemaal om het hebben van de juiste handdoek. Omdat ik het wat te ver vond gaan een handdoek van een ligbedje te trekken, ging ik zonder handdoek. Ook dat werkt, zo weten ze niet dat je geen gast bent. Erg he, maar wel een slimme oplossing.

Nu al paar dagen op strand met Duitse vrienden. Een Duitse man en zijn moeder met zijn dochtertje (half Duits, half Thais) ze is 3 jaar en echt een schatje. Als ze mij aan ziet komen is het van daar is " Die Joediet!" als er voor de zoveelste keer verkopers met sieraden langs lopen is het van " dat hebben we niet nodig! Weg!" Zwem een beetje met haar en bouw een zandkasteel, erg geinig maar wel vermoeiend. Vandaag gaan ze weer naar huis. Ik ben ook van plan morgen weer verder te gaan. Klinkt goed een week op een eiland, maar verveel me ook wel een beetje. Boek uitgelezen, zonnen, slapen en eten de dagen kom ik wel door. Morgen naar Pattaya, een drukke en toeritische badplaats. Maar heb het wel weer gezien hier, dus op naar wat anders. Het zit er alweer bijna op, en dat is niet erg. Tijd om weer naar huis te gaan. Want reizen is mooi, maar het mooiste is weer thuis komen...

1. Eva:
    3 februari 2011
    hahaha wat een leuk verhaal! Moest er wel om lachen.
    Volgende week zaterdag ben je weer in NL!! toch zijn die 3 mnd heel snel gegaan. Geniet nog maar even van de laatste week daar in het warme Thailand.

tot snel

P.s Er staan ook filmpjes op--> kijk bij video!
  2. Ria:
    Hoi Judith,
    Wat beleef je toch weer van alles ! Leuk om te lezen. Maar inderdaad, het zit weer bijna op. Leuk dat je weer naar huis gaat. Zal wel even wennen zijn hier in Nederland. Vooral het weer!!
    Nou dikke knuf en goeie reis.
    Groetjes Ria
  3. corrie dekker:
    Lieve Judith,

Wat een verhalen allemaal, maar wel leuk om dit allemaal te horen zo ben ik ook een beetje in het buitenlnd.
    Je hebt het al gehoord, nog bedankt voor je mailtje, dat laura en barry een hele mooie zoon hebben gekregen. Ja wij zijn opa en oma wat een geweldig gevoel is. Ook Rick en Chris vinden het geweldig om hun kleine neefje te zien. Als je in Nederland bent moet je beslist gaan kijken.
    Geniet en kom veilig thuis. Alvast een hele goede vlucht liefs van ons allemaal Tante Corry
  4. Margo Arents:
    4 februari 2011
    dag lieve nicht,

Dank je wel weer voor zoveel leuke verhalen en avonturen. Ik geniet met je mee hoor, je kan het prachtig beeldend beschrijven. Geniet nog zo lang het kan van de zon, de vrijheid en de aardige mensen. Ik hoop dat je als je weer in Amsterdam bent gauw weer eens op te zoeken. Dikke kus en liefs van Go en Ton
  5. Edith Arents:
    9 februari 2011
    Hee, lieve Juu!
    Je laatste 2 dagen nog in Bangkok! Geniet er maar lekker van. Leuk dat je een nieuwe bril hebt gekocht!
    We verheugen ons er op om je weer te zien. En jij vindt het straks ook weer heerlijk om thuis te komen en iedereen te zien. Misschien lezen we nog je laatste verhalen uit Bangkok en anders horen we die zaterdag wel!
    Alvast een hele goeie reis en tot zaterdag!
  6. Eva:
    10 februari 2011
    Juu!
    een hele goede terug vlucht.
    hopelijk niet te veel vertraging en lekker slapen.
    Geniet van je laatse dagje!
    Groetjes
  7. Stef:
    11 februari 2011
    Hey juu,

Hier nog even een berichtje van mij voordat je thuis komt, wat een leuke verhalen schrijf je steeds!! Je kan er wel een boek over schrijven en super met al die foto's en ontdekkingen die je doet in die landen.
    Ik ben net terug uit Sri Lanka, je moet de groeten hebben van Kimberly uit Alphen aan de Rijn, ze volgde je ook op de weblog, ze matste mij en Hariette met gratis film kijken, maar ook omdat Sjaak( de beste vriend van Claire pal voor me zat) Want Kimberly en Sjaak hadden samen in een schoenenzaak gewerkt, klein wereldje zo he!!! Jammer dat Stein en Wouter niet vlogen anders was ik nog wel even in de cockpit gaan kijken. Ik ben weer in Una watuna geweest en MIrissa, daar staan alle huisjes er weer spik en span bij maar wat ik wel merk is dat de prijzen allemaal omhoog zijn gegaan,mits met de lokale bus want dan merk je het verschil kwa prijs met een tuk tuk. Ik hoop je snel te zien en al je verhalen te horen. Nog een nachtje slapen en dan ben je thuis.... zal wel erg wennen zijn, maar ook wel leuk voor je ouders om ze weer te zien.

Fijne reis terug en we spreken elkaar snel !!!!

groeten Stef
  8. Esther Doets:
    11 februari 2011
    Hey Juudje

Als het goed ıs ben je nu alweer bıjna thuıs toch?
    Goede terugvlucht en we spreken snel af!

Knuffel en kus!