Aangekomen in Laos

12 december 2010 - Huay Xai, Laos

In Chiang Rai na tijdje zoeken guesthousje gevonden. Erg simpel, maar wat wil je voor 5 euro per nacht. Nog even mijn favoriete thaise gerecht Pad Thai gegeten. S'nachts niet zo goed geslapen had steeds jeuk. Of dat nou van de muggen kwam of van andere beestjes? 3 kilo vuile was ingeleverd en dat lag vanmorgen keurig gewassen en gevouwen klaar voor 2,30euro. Perfect! dus met schone was op naar Laos. Wilde bus van 10 uur hebben dus met tuktuk daar heen gescheurd. Kwam daar 10 minuten van te voren aan, was de bus al weg. Hij ging pas een uur later! Het is niet anders, vast wennen aan Laos, waar dat heel normaal is. Een paar Franse backpackers kochten buskaartje dus ik ook maar. Daar wachten, bleek er ook een bus van half elf te zijn! Heb behoorlijk moeten onderhandelen en uitleggen dat ik buskaartje wilde terug geven. Eerdere bus is van andere maatschappij. Uiteindelijk met manager kunnen regelen en zo kan ik alsnog eerdere bus pakken. Rit van 2 uur naar Thaise grens Chiang Kong. Natuurlijk weer even een uurtje in bus geslapen.

Aan Mekong rivier, zag je aan de overkant Laos. Met longtail boot daar heen. Wat papieren invullen en zo na betaling van 36 dollar mijn visum gekregen. In bus zaten ook nog 2 Zwitsers en kwam ze weer tegen in dorp. Bleken in zelfde guesthouse te zitten, waar ik nu zit. Heb er een aantal bekeken. Je kan al voor 2 euro slapen, maar dat was wel heel simpel. Een andere kamer die ik bekeek liep er al een salamander over het bed. Het is allemaal super simpel en kei harde bedden. Best afzien. Nu zit ik voor maarliefst 9 euro. Ook basic maar dat zal voorlopig niet anders zijn. Wel mooi uitzicht, ik kijk over de rivier en kan aan de overkant Thailand zien. Meteen maar Bootreis geboekt voor morgen ochtend. Duurt 2 dagen! vertrek om 9.00 en kom om 17 uur aan als het goed is in Pakbeng. Daar slaap je dan in guesthouse en dan volgende ochtend weer verder op boot. Kom dan s'avonds in Luang Prabang aan. Is een grote boot, kunnen 100 mensen op! Zitten er morgen 70 op, volgens verkoper. Ik ga het mee maken. Zal wel ff afzien zijn zo lang op een boot. Beetje lezen, kletssen en van uitzicht genieten.

Met Zwitsers vanmiddag gegetem en hier tempel bezocht. Hoop dat ik ze straks weer tegen kom, dan gaan we weer wat eten. Zo maar ff wat eten en drinken inslaan voor op de boot. En ze verkopen hier voor een euro een kussentje waar je op kan zitten op de boot. zijn erg harde houten banken. Ik ben benieuwd wat ik weer mee ga maken. Het is hier wel minder toeristisch dan in Thailand. Ze hebben ook ander geld. Heb nu kips (de lokale munteenheid) gepint. 1 miljoen is 100 euro. Ben hier dus even miljonair!

1. Sannie:
    12 december 2010
    Hey Juu,

Je bent nu alleen! Bevalt het een beetje? Die foto's zijn echt onwijs! Ik ben ook al bezig met mijn "wat van de wereld zien tactieken" en ik wil zeker nog een keer richting Thailand/Malesie! Mooi en indrukwekkend allemaal!
    Have Fun en goed smeren tegen de muggels ;o)

Kus
    San
  2. Edith Arents:
    13 december 2010
    Hoi Juutje,
    Bedankt voor je smsje. Leuk dat je dat stelletje uit Zwitserland weer tegenkwam en dat zij je op dineetje trakteerden. Nu even 2 dagen op de slowboat. Dat wordt wel afzien, maar als je dit leest heb je het al achter de rug. We zijn benieuwd hoe je Laos vindt.
    Veel plezier daar en sterkte! Dikke kus van pa en ma.
  3. Laura Dekker:
    14 december 2010
    Hoi Judith,

Wat een verhalen zeg! Geniet er maar van. Heel veel plezier nog!

Liefs Laura