Luang Prabang

15 december 2010 - Luang Prabang, Laos

Wat een reis! De eerste dag 6 uur op boot gezeten! Moesten al om 9 uur bij de pier zijn, pas om 11 uur gingen we weg. Was een lange dag. Beetje gelezen en geslapen natuurlijk. Had een tas vol eten en drinken mee. Ook een sandwich opgerold in een bananenblad, zo verpakken ze dat hier. Gelukkig was er ook een wc aan boord. S'avonds kwamen we aan in suf plaatsje, Pakbeng. De bewoners leven echt van de toeristen die hier op volle boten aankomen. Met Zwitsers en 3 Duitsers op zoek naar onderkomen. Iets heel simpels gevonden voor 2 euro. Met natuurlijk een salamander op het plafond. Die dingen maken ook nog geluid, waardoor ik regelmatig wakker werd s'nachts. Moest al om 6.30 opstaan. Spullen gepakt en met zn alle naar bakker gelopen. Laos was vroeger iets van een Franse kolonie ofzo, prettig want er is hier overal verse baquette, croissants enz. De chocolade croissant smaakte bijna zo goed als een echte franse. Weer vertrok de boot aantal uur later dan ik dacht (en iedereen dacht) ik ging dat ook spontaan aplaudiseren toen we eindelijk vertrokken. Onderweg stopt de boot een paar keer om lokale in en uit te laten stappen. Grappig om te zien, ze hebben van alles mee grote zakken rijst en zelfs een geweer. Na dit keer 7 uur reizen waren we er dan eindelijk. Luang Prabang! En daar zit ik nu. Leuk backpackers dorpje. Heb mooie kamer gevonden, voor 10 euro. Erg netjes en schoon. Gisteren met zn alle gegeten. Wat Duits weer gesproken en ze praten met elkaar ook Engels dus dat is netjes omdat ik anders niet alles versta. Moet van guesthouse alleen wel om 23 uur thuis zijn. Anders is de deur dicht, en moet ik van ze maar door het raam beneden klimmen!

Vandaag om 9 uur op en heerlijk ontbeten, voor 3 euro! Erg lekker. Nog wat rond gevraagd hoe duur een tour is en de bus straks weer verder. Tours zijn hier nog best duur. Dus ebn er nog niet uit wat ik morgen ga doen. Fiets gehuurd voor 2 euro een hele dag. Erg nieuwe fiets. De grootste tempel hier de Wat Xieng Tong bezocht. Was mooi om te zien. Heel veel is ingelegd en gemaakt met glas mozaiek steentjes. Daar kwam ik Duitse jongen ook weer tegen. Daarna nog wat rond gefietst en natuurlijk was ik de weg weer is kwijt. Dus kwam ook een paar keer langs het zelfde punt. Had de plattegrond al uit mijn reisboek de Lonely Planet gescheurd, daardoor vond ik het uiteindelijk weer. De hele stad eigenlijk wel gezien. Zo fiets terug brengen en met Zwitsers weer wat eten. Laos lijkt verder best wel op Thailand. Het is denk ik het Thailand van 10 jaar geleden.

Nou dat was weer een samenvatting van mijn avonturen hierzo. Groetjes allemaal! Mis jullie al wel een beetje hoor! x

1. Sannie:
    Juu!

Leuk verhaal weer hoor, maar euhwwww hoe zit het met die Duitse gozer, die je opeens weer tegenkwam.....hahaha lekker Juu, beetje romance op reis kan geen kwaad toch!? Of is het zo een gestapo?
    Have Fun, miss you too, want ik heb je al veel te lang niet gezien en gesproken in real life ;o)

Liefs
    Sannie
  2. Eva:
    15 december 2010
    hahahaha die juu, De weg kwijt! Ja daar was ik natuurlijk voor toen we de 1e maand samen waren. Je goeie richtings gevoel heb je niet van je vader!
    Juu je spreekt toch vloeiend Duits? kan je dat ook weer een beetje ophalen :P

Hier is het erg koud! Morgen sneeuw. Ik weer volop aan t werk. Is wel weer even wennen.

Vergeet niet , wel opbeperkt genieten ;) want anders is het niet te doen !

liefs Eva
  3. Stef:
    HEy Ju,

Hier even een berichtje uit het koude kikkerlandje.
    Ik zit nu met Eva op de bank naar jou mooie verhalen en foto's te kijken.
    WE GAAN NU EVEN DE FILMPJES BEKIJKEN EN MONTEREN WAAR NODIG.
    Succes met je verdere reis en we houden je in de gaten, ook al schrijf ik niet zo veel, maar nu iets meer tijd, dus wie weet meer berichtjes!!!!

Groeten Stef en je zusje!!!!
  4. Oma Anrochte:
    Lieve Judith
    Ja Juut nu moet je het alleen doen maar het zal overal mooi zijn .Wateen onderneming als je er maar van geniet!Je hebt de tijd om alles goed te bekijken.Jeberichten zijn heel gezellig om te lezen,en je maakt wel wat meeJudith doe voorzichtig. morgen hier sneeuw Liefs Oma
  5. Ria:
    Hoi Judith,
    Je moeder en ik zijn in China en het sneeuwt hier. Heel vreemd.Leuk om al je verhalen te lezen.Het is wel zwaar die rugzak van je zeg!! Gelukkig ga je geen wandeltocht doen. Ik zie dat je wel erg lekker kunt eten daar, gelukkig maar.Nou, dikke knuf uit China.
    Groetjes Ria
  6. Shu Nga:
    Hai Juudje,
    Hoe bevalt het je om alleen te reizen? Je mist je zusje vast heel erg!
    Ik moest wel lachen dat je de weg weer eens kwijt was haha ik zie jou al gaan op je fiets!
    Nou have fun en tot het volgende reisverhaal!
    xxxx