Vietnam

27 december 2010 - Hanoi, Vietnam

Toch besloten om te gaan vliegen naar de hoofdstad Hanoi. Druk geweest met het regelen van een visum voor Vietnam. Na een fietstocht en lang zoeken de Vietnamese ambassade gevonden. Daar kon ik 3 uur later mijn paspoort weer ophalen voorzien van visum en na een betaling van 55 dollar. Duur papiertje. In de tussen tijd ticket geboekt. Wilde eerst Hanoi overslaan. Ergens anders Vietnam binnen komen. Maar iedereen die ik hier spreek, zegt dat ik echt het Noorden moet zien. Hanoi, maar vooral Halong Bay. Zou zonde zijn om dit te missen. Gelukkig had ik nog niet de Hanoi pagina's uit mijn lonely planet boek gescheurd.

Op 1e kerstdag lekker ontbeten in favoriete koffietentje. Was vroeg op vliegveld. Had rij van 3 stoelen voor mij alleen, en het was zelfs jammer dat het maar 50 minuten vliegen was. Daar was ik dan binnen een uur in Hanoi, Vietnam. Bus gepakt en werd ergens afgezet. Kwam brommer aan "taxi" (dat doen er hier heel veel) ze hebben zelfs extra helm bij zich. Gelukkig had mijn vader al een hotel voor me geboekt en hoefde ik dus niet te zoeken. Ik zei de naam van het hotel Rising Dragon. Bleek het de verkeerde te zijn, dit was nr 2. Gelukkig bracht man van het hotel me weer achter op brommer naar nr 1. Zat het hotel vol! Vanwege kerst waren er mensen langer gebleven. Voelde me bijna Maria (maar dan zonder ezel) op zoek naar een herberg. Gelukkig bood de manager mij een beter hotel aan, namelijk Rising Dragon 3! (heb dus de hele keten onderhand gezien) Normaal kost een kamer daar 60-70 dollar! Maar ik mocht voor het nu betaalde bedrag er zitten. (20 dollar p. nacht) top! Dit keer met de auto naar hotel gebracht. Moest echt ff bijkomen van al dat verkeer, wat een gekkehuis!

Er lijken geen verkeersregels te zijn. Ze toeteren er op los. Er zijn hier meer brommers dan mensen lijkt wel. Kwam in kamer, kan beter suite zeggen, wow. Heb zelfs een keuken, en zithoek, aparte slaapkamer (zie foto's) Ik vroeg of ik kon internetten en kreeg een eigen laptop incl internet tot mijn beschikking! Heb hier dus heerlijk elke dag kunnen internetten. Ook eindelijk weer eens een hete douche, wat kan je dat dan waarderen.

Volgende dag alle bezienswaardigheden bezocht. De eerste universiteit van Vietnam, met allemaal Chinese geschriften. Pagode en museum over het leven van Ho Chi Minh. Per 'cyclo' werd ik vervoerd, een fiets met bakje waarin ik zat. Ook de gevangenis bezocht, waar vroeger politieke gevangenen en Amerikaanse piloten zaten. Indrukwekkend om te zien. Hele kleine cellen, en ook 1 grote ruimte waar iedereen vast zat aan hun been. Allemaal voorwerpen vanuit die tijd. En er zijn heel veel mensen daar gedood. Gelukkig ook een aantal ontsnapt, via tunnels die ze maakte onder de grond.

Terug weer achterop gesprongen bij brommer. Soms moest ik echt ff niet kijken en maar hopen dat het goed gaat. Doodeng zo achterop. En ook oversteken is hier een hele onderneming. Je moet in 1 keer doorlopen en niet stoppen. Zo rijden de brommers om je heen. Anders weten ze het ook niet meer. Dit is het echte Azie. Zoals je op de foto's kunt zien zijn er veel mensen die van alles verkopen op straat. Per volgebouwde fiets en de prachtige hangmanden.

S'avonds geen zin om de stad in te gaan. Zijn hier zo aardig in het hotel. Ik kon wat bestellen. Voor 1.50 euro werd er rijst met kip en soja saus keurig op een bordje bij mijn deur afgeleverd. Super! Ik kan hier aan wennen. Ben hier nog een nacht gebleven, dat kon voor 20 dollar. Ze hebben hier trouwens de Vietnamese Dong. Maar veel bedragen zeggen ze in Dollar, daar kun je ook mee betalen.

Vandaag beetje rond het grote meer midden in de stad gelopen, lag ook een tempel die ik heb bekeken. Waren heel veel bruidsparen, leuk om te zien. Mijn volgende trip is geboekt. Morgen ga ik een luxe cruise maken! Ik ga Halong Bay zien. Dat zijn meer dan 3000 rotsen midden in de zee. 1 van de 7 wereldwonderen. Ik slaap ook op de boot en er zit eten bij. Als ik dan de volgende dag terug kom in de middag, stap ik s'avonds op de nachttrein (slaaptrein) naar Hue. Dat word dus daar oud en nieuw vieren, hoop dat ik wat leuke mensen ontmoet. Dit alles bij het hotel geboekt, wordt hier voor de deur op gehaald. Keurige service. Heerlijk dat ik even niets hoef te regelen. Daarna reis ik langzaam steeds meer naar het Zuiden.

Iedereen wens ik een top jaarwisseling toe!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Edith Arents:
    27 december 2010
    Hoi Juu,
    We zijn blij dat je zo enorm genoten hebt en nog steeds aan het genieten bent, wat 'n geweldige reis !
    Dat was zekers 'n bijzonder kerstfeest in Hanoi, hectisch maar mét relaxte hotelkamer = toppie !!
    Wij hebben mee kunnen genieten dankzij Skype, geweldig leuk !! spreken je zo nog vaker dan dat je aan het werk/vliegen bent. Wensen je megaveel cruiseplezier in Halong Bay en spreken elkaar wel als over paar dagen in Hue zit.
    Dikke knuf van je moeder en vader
  2. Oma Anrochte:
    27 december 2010
    Hoi Nichtje,

Lekker vakantie aan het vieren, het weer is bij jouw beter dan bij mij. Genier met volle tuigen van je reis. Jij ook een fijne jaarwisseling en tot februari 2011, lijkt lang wag maar toch ....

groet,
    Robert
  3. Sannie:
    28 december 2010
    JUU!

MOOI verhaal weer! Hier in NL mis je niks hoor, guur en koud en standaard met de Kerst TEVEEL lopen schransen pffff echt niet goed voor je lijf haha majah zoals we in Engeland zeiden, je moet wat dus je doet wat ;o)
    Wat een kerstfeest heb jij gehad zeg :o) haha
    Ben nu op kantoor MP pffff het is nu niet druk beetje Facebooken en jou Blogs lezen :o) Geniet er nog maar lekker van!

Dikke Kus
    San
  4. corrie dekker:
    29 december 2010
    Lieve Judith, kom je nog wel terug want als ik alles zo lees denk ik dat je het best naar het zin hebt. Je ziet hele mooie dingen en ontmoet leuke mensen, veel avontuur! Je wordt natuurlijk erg zelfstandig maar dat was je al. Ik vind het leuk om alles te lezen zo beleef ik het ook een beetje met wat foto's net echt.Onze kerstvakantie zit er bijna op. Nog 2 dagen en dan is het weekend. Maar ja de crocusvakantie komt er dan wel weer aan.
    Wij gaan af en toe wat op pad waren gisteren in Rotterdam museum en theater. Vandaag wat strijken zo vullen wij de dagen. Net een oliebol gegeten.
    Judith nog veel plezier en geniet maar lekker. Pas goed op je zelf.
    liefs Tante Corry
  5. Jan en Joke:
    30 december 2010
    Lieve Judith, weer een mooi verhaal dat is genieten zeg, hier is het koud met sneeuw dooit gelukkig wel.
    Wij wensen je een geweldige jaarwisseling en een reislustig 2011. Veel plezier groetjes en liefs Jan en Joke
  6. Stef:
    31 december 2010
    Hey Judith,

Leuke verhalen weer allemaal en leuke foto's, het is hier nu 23.15 en wil je alvast een gelukkig nieuw jaar wensen en dat je nog veel leuke dingen gaat meemaken daar, ik kwam vandaag je moeder en zus nog tegen op de markt, hier is het koud, nat en heel veel vuurwerk, maak er wat van en hoop dat je ook een leuk oud en nieuw hebt gehad want dat is bij jou al gevierd begreep ik net. Succes verder met je reis!!!

Groeten van Stef en Hariette
  7. Oma Anrochte:
    1 januari 2011
    Lieve Judith
    Een heel goed geweldig en gezond Nieuwjaar!!
    Ik heb het bij Robert gevierd, was erg gezellig ..Wel is er vast weer 1kilo bij gekomen.Hoop dat jij ook eenleuk Nieuwjaars feest
    heb gehad, iklees het wel als je het mailt.
    Heel veel plezier met het reizen. Knuffel van Oma
  8. Nie Arents:
    1 januari 2011
    Lieve Judith

Een heel goed 2011 toegewenst van ons allemaal!. Hier is het niet meer zo koud; het vriest inmiddels niet meer. Gisterenavond veel oliebollen gebakken en lkkere hapjes gemaakt. EUR 40,00 gewonnen in de miljoenen staatsloterij. Om 12 uur Champagne gedronken en vuurwerk afgestoken. Samen met de kinderen om 2 uur naar bed gegaan (wij lagen er eerder in dan zij) Nu even lekker een dagje chillen. Je maakt een reis om jaloers op te zijn Judith. Wie weet komt het mooiste nog. Goede reis toegewenst door N+N+N+G
  9. Nie Arents:
    3 januari 2011
    4 januari 2011

Lieve Judith,

Van Harte Gefeliciteerd met je 26e verjaardag.

We denken aan je.

vr.gr.